Wednesday, November 16, 2011

Indahnya Bercinta Dengan RedhaNya

Penulisan ini saya coretkan untuk berkongsi pengalaman dari seorang kenalan rapat dengan saya yang bakal mendirikan masjid tidak berapa lama lagi....Penulisan ini adalah salah satu luahan dari hatinya kepada saya melalui emelnya pada saya.Saya terjemahkan beberapa sisipan daripada emelnya sebagai renungan bersama. Mudahan pengalaman ini dapat memberi manfaat pada pembaca yang saya hormati.

Saudara....
Saya teramat rapat dengan mak dan ayah, terlalu rapat! Kalau ALLAH jodohkan saya dengan seorang lelaki di dunia , biarlah dia seorang yang dapat menyenangi hati mak dan ayah. Sehebat mana pun dia, sebanyak mana sekalipun phd yang dia perolehi saya tak pandang pun. sekaya mana pun dia, Seharum mana sekalipun namanya di mulut manusia, kalau dia tidak mampu menyenangi mak dan ayah... Maka, di mata saya tetap tidak member apa-apa kelebihan. Bila saya berkahwin, saya tidak mahu mak dan ayah merasa kehilangan anak perempuan mereka. Saya sesekali tidak mahu mak dan ayah rasa saya dirampas dari mereka."

"Biarlah lelaki itu menyenangi hati mak dan ayah... Saya mahu mak dan ayah rasa mereka dapat seorang lagi anak lelaki yang bakal menyerikan lagi taman hati mereka. Saya juga mahu begitu, saya tidak mahu ibubapa lelaki tersebut merasakan saya merampas anak lelaki mereka. Saya tidak dibesarkan begitu... Saya tidak dilahirkan atas tujuan itu. Biarlah ibubapa lelaki pilihan ALLAH tersebut merasakan mereka mendapat seorang anak perempuan. Memang benar, apabila seorang perempuan berkahwin, dia seolah-olah menjadi 'tawanan' pada suaminya. Sekiranya ada makhluk yang ALLAH arahkan untuk disembah, maka suami adalah makhluk tersebut."

Bila kita sayangkan seseorang, bila kita kasihkan seseorang maka kita tidak seharusnya mencampakkan dirinya ke dalam neraka. Kalau kita tidak mampu membawa dia ke syurga sekalipun, usahlah menjadi penyebab dia ke neraka ALLAH... Kerana, cinta itu bukan untuk dibakar dengan api neraka tetapi perlu disuburkan dengan haruman kasturi syurga."

Siapa saja lelaki pilihan ALLAH tersebut, saya tidak sesekali akan buat-buat lupa untuk tanya 'Mak benar-benar redhakah kalau dia pilihan tersebut?' kerana... sedikit saja calar yang terpalit pada hati seorang ibu, natijahnya pada kehidupan di hadapan.


                                                                                                                                           Sahabatmu
                                                                                                                                         Qasseh soffiya


  "Tersenyum saya apabila membaca emelnya kepada saya.Dewasa ini, anak-anak melupakan ibu dan bapa. Bila ada sahabat yang mengadu itu dan ini mengenai ibubapa mereka, saya hanya mampu katakan satu saja.
 "Kumpullah saham akhirat banyak-banyak. Mungkin di dunia kita tak ada apa-apa, kita mati juga akhirnya dan harta dunia ditinggalkan tetapi sekiranya saham akhirat dihimpun dari awal insyaAllah kita akan turut membawa harta tersebut hingga ke 'sana'.. 

Seorang sahabat Rasulullah bertanya pada Rasulullah mafhum hadis:Apa perkara yang disukai Allah..Rasulullah menjawab Pertama: solat pada awal waktu, kemudian sahabat bertanya:kemudian apa lagi ya Rasulullah.Rasulullah menjawab: kedua berbakti kepada ibubapa, kemudian sahabat bertanya:kemudian apa lagi ya Rasulullah.Rasulullah menjawab ketiga jihad fisabilillah.

Mudahkan nak ke syurga?"Hanya melakukan sedikit kebaikan boleh menjamin kita menuju ke syurga..
 Bila ada orang mengadu dan meminta pendapat dari permasalahan mereka. Satu saja soalan saya.

 "Kamu ada buat sesuatu yang menyinggung hati ibu kamu?"
 "Kamu buat sesuatu yang ibu kamu tak suka?"
Kerana, kalau kamu sewenang-wenangnya melukakan hati ibu kamu. Mungkin mereka tidak mendoakan kecelakaan kamu tapi murka ALLAH akan membuatkan hidup kalian susah! Seorang ibu bisa membuatkan hidup kamu susah! Tidak percaya? Terpulang.
Cuma saya mahu kongsikan apa yang pernah seorang sahabat katakan pada saya.
 "Sepanjang pengamatan saya, seorang ibu hanya boleh cakap 'TIDAK atau JANGAN' tanpa tahu kenapa tetapi sebenarnya itu naluri ibu, datang dari ALLAH."

Subhanallah.

Mana mungkin lahir bayang-bayang yang lurus elok jika datangnya dari kayu yang bengkok. Kiranya mahu mencetak anak-anak soleh solehah, silalah berusaha keras menjadi si soleh dan si solehah... Kerana hati ibu yang berkuntum mekar akan selalu membuat hidupmu dirahmati dan diberkati, insya ALLAH!


Ya Allah..Jika aku jatuh cinta..cintakanlah aku pada sesorang yang melabuhkan cintanya padaMu
Agar bertambah kekuatan untuk menyintaiMu
Ya Muhaimin..Jika aku jatuh hati izinkan aku menyentuh hati sesorang yang hatinya tertaut padaMu..
Agar tidak terjatuh aku dalamjurang cinta nafsu
Ya  Rabbana..Jika aku jatuh hati,jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hatimu
Ya Rabbul Izzati..Jika aku rindu..rindukanlah aku pada sesorang yang merindui syahid di jalanMu
Ya Allah..Jika aku menikmati cinta kekasihMu,Janganlah kenikmatan melebihi kenikmatan indahnya bermunajat sepertiga malam terakhirMu..
Ya Allah..Jika aku jatuh hati pada kekasihMu,jangan  biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu..
Ya Allah..Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu yang abadi hanya kepadaMu
Ameenn..Ya Rabbul Alamin...



                                                 

3 comments:

  1. ameen Ya Rabbal a'lamin...teruskn tinta anda ya akhi..barakaAllahu fika~

    ReplyDelete
  2. amenn..insyaAllah..barakaAllahualaik..syukran :-)

    ReplyDelete
  3. tau xpe.. pape pon.. fmly dlu.. sbb..mereka tiada gantinye.. tok psgn hidup... boleh cari yg len =)

    ReplyDelete