Thursday, October 8, 2015

Panggilan Yang Tak Di Duga


Kenangan 5 tahun lepas bersama bonda di KLIA sebelum berlepas ke oversea


   Ring...Ring..Ring..telefon aku berbunyi,tetiba jantungku berdegup kencang. lantas aku mengakatnya.rupanya akak aku yang menelefon..syuk..mak nak bercakap dengan syuk.aku pun membalas ok..terdengar suara mak yang kendengaran menahan kesakitan bercakap pada aku..syuk..mak rindu syuk..syuk tak nak balik tengok mak ke?tetiba mengalir air mataku.. terhenti kata kata aku dek menahan sebak didada..bermonolog aku sendirian..mengapa mak mengukap sesuatu yang jarang disebut acapkali aku menelefonya.selalunya mak tak akan membenarkan aku pulang ke kampung sekiranya tidak cuti sekolah.Pada hari itu mak menelefon bertarikh 12 mei 2015(selasa).tertimbul 1001 persoalan dalam diriku..adakah sesuatu rahsia yang mak pendamkan dalam diri..lantas spontan aku menjawab pada mak:"mak..insyaAllah ..hari ini juga saya akan pulang tengok mak..mak jaga diri baik-baik ..jangan tak makan..mak hanya mengiyakan kata- kata aku tanpa bersoal jawab..lantas aku mencapai handphone untuk membeli tiket tanpa memikir sama ada guru besar membenarkan aku pulang atau sebaliknya.. aku iktikad dalam diriku apa yang terjadi aku tetap akan pulang ke kampung..lantas aku meluru ke bilik guru besar.Aku mengetuk pintu biliknya serta memberi salam..terdengar suara dari bilik menyahut salamku dan memamnggil aku masuk.."cikgu saya ingin balik nak tengok mak saya, saya rasa tidak sedap hati..tetiba mak saya meminta saya pulang ke rumah..sebak hatiku tika ucap kata-kata itu pada guru besar..aku lihat guru besar termenung panjang,bagaikan memahami perasaan yang tersirat dalam hati.".macamnilah shukran..saya benarkan awak balik saya pun rasa ada tidak kena pada mak..bila saya dengar perjelasan dari awak ..saya rasa ada sesuatu yang mak awak ingin sampaikan"..guru besar membenarkan aku pulang lebih awal ke sekolah..sebelum kembali kerumah sewa aku menelefon mak.."mak.mak...esok saya pulang rumah..nak tengok mak".mak bertanya:pukul berapa??pukul 9.30 pagi dari miri ke pulau pinang..mak diam seketika.."ermmm..lambatnya sampai..mungkin tak sempat jumpa mak..tak pelah ..baliklah..jaga diri baik- baik ye.ingat pesanan mak sebelum ini".Aku tersentap mendengar ungkapan dari mak bak bunyi halilintar yang sedang berdetum..sebak di dada bila mendengar ungkapan yang diucap oleh mak ibarat aku akan berpisah dari mak aku selamanya..aku bergegas untuk pulang ke rumah sewa..penerbangan aku dari limbang pada pukul 5.00 petang..penerbangan yang terakhir dari limbang ke miri..terpaksa aku bermalam di Miri disebabkan penerbangan miri ke pulau pinanng keesokan harinya

2 comments:

  1. it is indeed a sad news for a son to learn upon his mother's death. be strong shuk. Inshaallah she's in a very beautiful place with angles around her. :)

    ReplyDelete